Vad vill han egentligen ha sagt?
Men fest är ju inte hela livet. För tillfället läser jag och alla andra 2:or kursen Serviceverksamheternas internationalisering: En tematisk metodkurs. En kurs som har fått kritik ända sedan utbildningen börjat, har jag förstått, och så även detta år. Kursansvarige har besvarat kritiken på ett, enligt mig, märkligt sett. Jag tänkte dra ut några citat från mailet.
"Jag har läst de skriftliga instruktionerna (de muntliga kan jag inte uttala mig om) och jag tycker inte de för otydliga för studenter som redan har läst minst tre terminer på högskola. Jag välkomnar en tredje parts synpunkt på det här, av en lärare som inte ingår i lärarlaget. Kanske rentav en lärare från en annan institution skulle ges denna roll, varför inte någon från Företagsekonomiska institutionen i Lund? "
För det första ligger problemet i att de muntliga instruktionerna gått emot de skriftliga, så att inte kommentera dem känns konstigt. Jag tycker också det känns underligt att man väljer att förminska sina egna studenter med att säga att vi efter 3 terminer i ska veta bättre och "hota" med att ta hit någon från Lund. Jag trodde att man gick till sig själv och frågade varför 200 studenter inte förstår det man vill förmedla istället för att utgå ifrån att studenterna förstår dåligt. Men som sagt, det är ju vad jag tycker.
Jag ställer mig frågan varför man väljer att använda ett så pass akademiskt språk för att besvara kritiken? Det enda jag kan tänka på är att man vill sätta sig över dem man skriver till. Eller så är det jag som är lite trög som får läsa om 2,3 gånger för att förstå...
"Jag köper inte den politiskt korrekta pedagogiska diskursen som reducerar inlärning till en fråga huruvida läraren lyckas entusiasmera och engagera studenten."
"Mitt jobb ligger i att säkerställa en intellektuell vägledning inom det nuvarande akademiska ramverket."
"Det här knyter nämligen an till ett ämne som diskuteras bland många lärare just nu, kring progression (detta har blivit högaktuellt i och med Bolognaprocessen); säkerställandet av progression på ett program som är tematiskt och tvärvetenskapligt samt i vilken takt progression bör vara och är möjlig."
Det är en spännande värld vi lever i!
// Johanna Kojan
Info/marknadsföringsansvarig
Inte för att vara tråkig, men om kursen varit dålig hela tiden, betyder inte detta att ni på kåren (eller rättare sagt mest de som var innan er kanske) inte lyckats helt med ert uppdrag, utbildningsbevakningen. I denna fråga i varje fall.
Så sant som det är sagt.
Det är inte alltid så lätt att vara proaktiv när det gäller sådana frågor. I detta fallet är vi reaktiva. Allt gott!