Att veta vart du är på väg.

Att köra ner sig i nuet är något jag ser många göra för ofta. Stirra sig blind på det som är rakt framför. Se hindren men inte det vackra bakom. Det brukar kallas för tunga perioder för de som befinner sig där. "det är mycket nu" , "prata inte om det", "måndag igen??". Ihopsäckad, nere och överkörd. Inte veta var fokus ska ligga. De flesta har sådana perioder, vissa oftare än andra. Ett fåtal verkar aldrig ha dem. Själv har jag varit där, djupt där nere. Det var tack och lov flera år sen nu det var som värst. 

Målet måste ju vara att undvika att dessa perioder helt eller se till att de blir så korta och så få som möjligt. 

Jag fick ett råd för några år sen som jag aldrig glömmer. Det var från Göran. Han sa "Charlie, När någon ger dig ett gott råd, lyssna noga och försök följa det." Det var det bästa råd jag någonsin fått. Det lätt mig till att försöka lyssna extra noga, vara lite mer observant när någon försöker förmedla något de tycker är viktigt. Det har ledt till att jag spetsat öronen vid andra råd som jag minns väl. Det råd som jag tycker är viktigast att ha i ryggen måste nog ändå vara: "Börja med slutet i åtanke." I alla beslut och vägval du gör så "börja med slutet i åtanke." Gör du det är det troligt att beslutet blir något bättre och leder i rätt riktning för dig. 

Vet du vad du vill uppnå spelar det ingen roll att du inte vet hur du ska nå dit. Det löser sig ändå. Har du bilden framför dig på vad du vill göra kommer du hitta en väg dit. Det svåra är ju bara att veta vad du vill. Jag spenderar väldigt mycket tid åt den tanken, vad är det EGENTLIGEN jag vill göra. Vad är målet? Det spelar ingen roll att du gör fel sak förbannat bra. Det är mycket bättre att göra rätt sak halvbra. Då är du i vart fall på väg åt rätt håll: åt målet.  

Men vad är målet? Finansiell säkerhet? Goda vänner,? Bra hälsa? Ett guld i någon sport? En värld utan fattigdom och svält? VG på en tenta? Att bli ihågkommen? vad som helst. Olika männsikor brinner för olika saker och olika mål är olika stora men inte olika viktiga för människorna som har dem. Har du bara ett tydligt mål och en vilja att nå dit kommer du förr eller senare fram. Om du kämpar.

 För dig som inte vet vad ditt mål är ska du få ett råd av mig: Hitta på ett mål, något med låg ribba. Det ska ta max en månad att uppnå och något du funderat på ett tag. Det kan vara vad som helst, men gör det tydligt och mätbart. Börja i det lilla. Det kan vara allt från att läsa ut boken du la undan för några år sen till att fråga ut honom eller henne (du vet vem). Bestäm dig sen för att nå det. Oavsett vad. Se sen vad som händer. 

Vi kan så mycket mer än vad vi tror. 

Det tror i vart fall jag.

Ta ett steg till i rätt riktning så finns jag med dig på vägen.
Charlie (som just nu letar nästa stora mål)

Kommentarer
Postat av: Anonym

Ha målet i sikte men glöm inte att resan är nog så viktig.



Et hoc transibit

2009-02-02 @ 20:20:25
URL: http://pettsson.tumblr.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0