En hälsning från en sadelkammare i Halmstad

Nu är det dags att göra något åt mitt dåliga bloggsamvete! Mia, jag ber om ursäkt för att jag inkräktar på din bloggvecka, men som jag ser det är det bäst att passa på de sällsynta tillfällen då både tid och inspiration infinner sig :).

Jag sitter just nu i ett gammalt stall, i sadelkammaren för att vara mer exakt, i mörkaste, kallaste och blåsigaste Halmstad.  Och hur sjutton har jag hamnat här? Jo, för snart ett år sedan började läget bli rastlöst och sammanbrottet  nära på grund av utmaningsbrist, så det självklara (?) steget blev att ta upp etnologin igen. Jag hoppade alltså på b-kursen och har läst den parallellt under den här terminen, med en hel del pendling mellan Helsingborg och Lund till följd. Trevligt-trevligt med massa Benedict Anderson, Michel Foucault,  Erving Goffman och Pierre Bourdieu att läsa och en massa kultur att analysera. Det har pratats om kriget i Jugoslavien, rumänska bönders husbyggen och frimurares möten.  Och nu befinner vi oss alltså i Halmstad på ett museums uppdrag och ska lista ut hur akutvårdspersonal ser på gatuvåld.

Det är väldigt spännande alltihop, men det roligaste är nog fortfarande att vi faktiskt bor i ett stall, det må vara renoverat till ett hotell, men att det är ett stall går inte att ta miste på. Vi tjejer bor i sadelkammaren och killarna bor i fölboxen.
Så nu sitter vi alltså här, tre tjejer på varsin säng i sadelkammaren med varsin laptop i knäet med inspelade intervjuer i diktafonerna och vin i plastglasen.
Med transkriberingen går det dock dåligt. (Ett hett tips inför kandidatuppsatser och liknande: se till att kunna diktafonen ordentligt innan ni börjar intervjua.) Vi bryr oss i och för sig inte speciellt om detta, manana manana så att säga, vi bryr oss fortfarande mer om att det hänger sadlar och ridpiskor över huvudena på oss. Att hotellägarna efter en dag redan känner oss vid namn gör också den här vistelsen lite speciell.

Detta blev en liten, ja jag vet inte vad, men nu har jag bloggat i varje fall och ni har fått en lite bättre bild av vad etnologer pysslar med! 

Over and out!
 - Cecilia

Kommentarer
Postat av: C

Hoppla! Härligt att se att du får utlopp för inspirationen. Yehaa! Njut!

2008-11-27 @ 23:15:59
Postat av: Mia

Gör absolut ingenting! Det verkar vara sjukt nice där borta i stallet =)

2008-11-30 @ 12:49:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0