Kommunikation!


Hej hej på er alla!

I den kursen vi läser nu har vi lärt oss att vikitg information måste nå ut till alla på bästa sätt.  Information ska finnas på fler språk en engalska och svenska anser jag. Då vi skriver om Götebrogsbranden som sista grej på kursen har vi  också fått veta att kommuniatkionen och informationen hade stora brister när branden inträffade. Detta eftersom det fanns många som talade olika språk på festen. Vi var ju tvugna att kolla upp kommunens hemsida då det på torsdag är 10 år sedan det hände. Vilka språk finns nu på hemsidan undrade vi? Jo, engelska och svenska. Det är ju bra. Vi hittade även tolkservicen. Den var på svenska. Men är det inte de som inte förstår svenska som behöver hjälp av tolk? Man kunde inte ens välja vilket språk man ville ha informationen på! Och det var jättekul att de hade en som gjorde teckanspråk för de döva... de kan ju inte läsa... Men det bästa av allt var ju ändå att de blinda kan surfa på hemsidan. Jag har förstått att det finns speciella tangentbord som de blinda kan skriva på o.s.v. och hemsidan hade också en funktion där det var en mansröst som talade om vad som stod skrivet. Toppen! Men när rösten sa "...klicka på en av symbolerna nedan för att..." kunde vi inte längre hålla oss för skratt. Det var ju inte på det viset att rösten sa vilka symbolerna var eller hur de såg ut. Ok, det är mycket roligare att uppleva sånt själv, jag vet. Men det var den hemsidan som gjorde min dag iaf. BTW så vet ju alla att man måste fixa sin terminsräkning, betala in den. Det har ju alla fått information om... men det verkar inte ah gått fram till alla. Jag visar med en liten illustration (en bild säger ju mer än tusen ord):
                                        

                                                               obetald räkning→ inga poäng i ladok → inget CSN

Då vet alla det nu!

Ha det bra och kommunicera mera!

/Helen
Näringslivsansvarig

p.s. Så att ingen flippar ut på mig: allt jag tyckte var roligt på götebors hemsida gör säkert nytta för någon. det är jag väl medveten om :) d.s.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0