Min gode vän TED

Jag har turen att få träffa massor av inspirerande människor varje dag. Dessutom har jag äran att kalla många av dem för mina vänner. Detta inlägg kommer inte handla om dem för jag vet inte hur jag med ord skulle skriva hur mycket jag uppskattar dem alla. Jag tycker mycket om att lyssna på folk som är inspirerande och detta kommer handla om en av mina dagliga rutiner. Varje dag, givetvis med några få undantag, tittar jag på de filmade föreläsningar som läggs ut på Ted.com. TED står för teknologi, underhållning och design (fast på utrikiska) och är i grund och botten en konferens där framstående människor från en rad olika fält samlas för att dela med sig av vad de tycker är idéer som är värda att sprida. Jag tycker det är viktigt med drömmar och mål. Min dröm är att få tala på TED (Den extrema drömmen är att skapa en TED konferens i Europa, och hålla i den), mitt mål är att få gå på konferensen inom 20 år. 

Med ett mål att få gå på konferensen inom 20 år, 5 år mer än den funnits vill jag visa lite på hur svårt det är att få gå. Inte nog med att det kostar 6000. Då är det Dollar vi snackar. Det finns endast ett fåtal biljetter och du måste  söka och berätta varför just du förtjänar att få en plats, dessutom måste du nästan känna någon där och bli rekommenderad för att få gå. Alltså långsiktigt mål. Föreläsningarna ligger på cirka 18 minuter, är ofta i högt tempo men är av genomgående hög kvalité.  

Tills jag blir inbjuden och har råd att gå på TED får jag väl passa på att  titta på de filmade föreläsningarna gratis på deras hemsida. Jag slutar alltid titta med ett leende på läpparna. Vem vet, kanske du hittar något du gillar oavsett om det är Hans Roslings föreläsning om statistik, Tony Robbins om motivation, Al Gore om Klimatet, Jill Bolte Taylor om Stroke, eller Nicholas Negroponte om 100 dollars laptop eller Cliff Stoll om Allt.

Med detta vill jag avsluta med ett treminutersklipp om framgång hämtat från TED:


 
(funkar inte den inbäddade spelaren ligger den även här)
Nu till middag på villan,
Charlie

Kommentarer
Postat av: Karsten

Kan bara hålla med, har själv blivit väldigt inspirerad av många av föreläsningarna. Vi får ta oss dit tillsammans ett vackert år herr ordförande!

2008-09-19 @ 09:36:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0