Fältstudie av Lunds studentliv: LUS Valting 1

Igår kväll var det dags för valting i Lund. Som ni vet har jag sökt till ordförande för CHSK (Campus Helsingborgs Studentkommitté) som är en LUS (Lunds universitets studentkårer)-kommitté med uppgift att bevaka campusstudenternas intressen. Klockan 17.00 infann jag mig på Ekologihuset (helt galet vad många universitetslokaler det finns i Lund) för att presentera mig för tinget och besvara eventuella frågor angående min kandidatur. Trots all (nu i efterhand helt ogenomtänkt) stress över detta fann sig plötsligt ett inre lugn när jag vill hittat fram och började förstå vad det handlade om. Paniken kom dock tillbaks som en käftsmäll när det börjar diskuteras huruvida vi skulle lyckas vara klara till 22.30 eller ej. Vad är det med LUS och galet långa möten tänkte jag och började raskt fundera över vad de här människorna skulle säga om de visste att vårt vårmöte är planerat till ungefär precis en trekvart under en lunchrast...? Svaret på det hittade jag så småningom mellan raderna - streck i debatten är odemokratiskt.

Proceduren för att välja de poster med motkandidaturer gick iallafall till ungefär så här: En kandidat fick presentera sig i ungefär en kvart, varpå det följde frågor medan de andra kandidaterna väntade utanför. Motkandidaterna fick göra detsamma. Sedan fick alla kandidater vänta utanför medan det diskuterades vem som var mest lämpad (detta blev ganska hätskt mellan varven, "jag vill inte vara elak, men...").  Det var mycket diskussioner, det var mycket mötesformalia - det var helt enkelt mycket. Fem och en halv timme senare trillar jag ut, som nyvald kommittéordförande med många nya perspektiv och erfarenheter. Detta är alltså studentdemokrati på högsta nivå. Tinget verkade nöjda med valet av presidium och det är jag också och jag förstår nu varför det krävdes fem timmar, under diskussionernas gång ändrade jag åsikt ett par gånger. Men jag kan liksom inte låta bli att känna  att det är en oerhört liten skara, ungefär tjugofyra ledamöter med rösträtt, som nu valt vem som ska leda denna stora (och extremt fascinerande) organisation. Att de är väl lämpade är jag i alla fall övertygad om.

Nu så, tillbaks på Campus (universitetets konkurs-nånting) för att alldeles strax ha frukostmöte med SM-ekonomernas (det gråa och diffusa gänget i Helsingborg) styrelse!



"Borta bra men hemma bäst" har aldrig passat så väl.

/Cecilia


Ps. Kolla Lundagård (www.lundagard.se) om du är nyfiken på det nya presidiet! Ds.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0