Ett riktigt schysst sätt att spendera en lördag

Lördagen den elfte oktober 2008 startades ett forum, ett forum olikt alla andra  forum (åtminstone i vår lilla kårvärld). Helsingborgs studentforum är namnet för detta forum. Idag var det femte gången vi träffades för att äta frukost ihop, diskutera studentfrågor i ett par timmar för att sedan äta lunch. Jag blir fortfarande hänförd av faktumet att det på en lördag, en tidig lördag kan tilläggas, träffas ungefär tjugo studenter som på helt frivillig basis pallrar sig upp ur sängen för att ta sig ned till rådhuset för att sedan sitta runt ett runt bord en halv dag och jiddra studentfrågor.

 Man kan lägga till att detta är studenter som verkligen inte behöver kämpa för att fylla sina dagar, tvärtom är detta studenter som redan arbetar minst ett par timmar i veckan med studentfrågor och sitter i ett par möten i veckan. Många av oss runt detta bord pluggar dessutom heltid, somliga dubbelt, och de flesta jobbar extra. Med detta i åtanke är det än mer galet att man tar sin lediga lördag till att gå på HSF. För så är det verkligen - än så länge är det ingen (åtminstone inte i min styrelse) som valt bort HSF för att bara vara ledig. Tvärtom fixas och trixas det för att byta arbetspass för att man ska kunna gå. Detta är något helt fantastiskt, och jag tror faktiskt inte att det bara handlar om att vi får ordentligt med gratis mat.

Jag tror snarare att det handlar om att man kan gå dit lagom bitter (bitterheten är ju tyvärr något som följer med kårarbetet och all annan ideell verksamhet) och gå därifrån peppad till tusen! Man får ny energi av att träffa alla dessa människor med sina idéer och olika sätt att arbeta och man känner att det vi gör är värdefullt och att det blir än mer värdefullt om vi gör det tillsammans.

Nu ska jag avsluta detta hyllningstal till Helsingborgs studentforum och de människor som ser till att det blir av och gå tillbaks till min  "att göra"-lista. En viktig punkt på denna lista är att bestämma om det är dags för ordentlig utgång i afton eller ej. Eftersom verkningarna av den gångna toppen-torsdagen börja gå över kan det faktiskt vara dags. (Och sen verkar det ju faktiskt som att precis alla ska ut och då kan ju inte jag vara sämre än så heller...) Spela Civcity kan jag ju faktiskt göra imorgon.

För att återkoppla till mitt tidigare inlägg om master och magister - Lena Eskilsson och Christer Eldh kommer att hålla informationsmöte om just detta på tisdag den tredje mars under lunchen i U203.

Vi ses då och vi ses antagligen ikväll!


 - Cecilia

Har ju självfallet ett tips:

http://www.helsingborg.se/student



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0