Ibland händer det.

Ibland händer det att kurslitteraturen är okej. Ibland händer det att kurslitteraturen rent av är bra. Ibland är kurslitteraturen helt frickin' fantastic!

Vi som just nu går SMAX04 - "Värdeskapande och affärsutveckling inom hälsosektorn" har det stora nöjet att få läsa Bengt Wahlströms bok Ordning & Oreda - Omvärldsanalys för beslutsfattare (2004).

Boken börjar i Wayne Gretzkys citat "The key to winning is getting first to where the puck is going next" och vi får sedan all väsentlig och grundläggande kunskap om omvärldsanalys, Business Intelligence och trendbevakning. Wahlström skriver vettigt och lyckas vinna läsarens respekt trots ett enkelt språk som berör allt från sport till IT och emellanåt till och med landar i strofer av Astrid Lindgren herself. Bra och handfasta råd lyckas han också få in där. Vad sägs till exempel om att man som ledare bör lägga inte mer än 5% av sin arbetstid på omvärldsanalys?
Ni är inte många som kommer att få chansen att bli tvingade att läsa denna bok, därför rekommenderar jag er att helt enkelt läsa den på frivillig basis. Och trycka in den i en eller annan uppsats kanske?

Själv planerar jag just nu för en karriär inom Business Intelligence, för något roligare att jobba med kan jag inte ens föreställa mig.
Läs!
Ordning & Oreda - Omvärldsanalys för beslutsfattare av Bengt Wahlström. Bästa kurslitteraturen ever?!


Fridens liljor.
Cecilia

Kommentarer
Postat av: Internationella-Hannah

Jag håller helt med dig! Vi på master i Strategisk Kommunikation fick också läsa den på Organisationskommunikationen och boken är helt enkelt grym! Länge leve omvärldsbevakningen ;) (min personliga favorit var trendspaning btw)

2009-11-13 @ 01:01:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0