Äntligen fredag!

Frågorna är många, vad gör utbildningsutskottet egentligen?
Under de närmsta 2 minuterna kommer du inse vad vi gör, en hel del är det faktiskt!
Först vill jag dock berätta hur lättad man blir efter att ha klarat en tenta, jag är SÅ glad idag, 35/42 på Ekonomistyrningen, "den svåraste kursen under utbildningen", Tack för den!
Nog om mig, nu gäller det er, och mig. Vi går en utbildning på skolan, de flesta av oss tillhör Service Management, det finns socionomer, ingenjörer och IKS:are, alla tydliga utbildningar som finns på 20-30 andra skolor runtom i landet.. Det vi gör i utskottet just nu, och har som huvudmål under detta år är att få klarhet i våran utbildning också, en tydlig bild över vad vi kan jobba med när vi är klara med våra 3-5 år på Campus Helsingborg? Låter inte det vettigt?
Om ni svarat JA nu kan ni komma ner till kårrummet o snacka utbildning med mig, men ni 99% som svarade NEJ precis, ni ska få veta!
Börja med att åka hem till era barndomsvänner, prata med dem som pluggar o fråga vad de blir efter sin utbildning. "Civilingenjör, Ekonom, Läkare, Murare, Konditor, Ryss", ja allt möjligt blir de. Då kommer frågan som får mig stel "Vad blir du då?", JA, vad svarar vi på den? Jag brukar svara civilekonom med logistikninriktning, men stämmer det då? Får man kalla sig civilekonom utan att vara med i förbundet och med endast 30 p företagsekonomi avklarat? Tror inte det va, nej just det. Då provar vi något annat, ställ er frågan om det ni läser är vad ni förväntade er, svarar ni nu JA, vilket jag hoppas vill jag ha förslag, förslag från er om vad ni kommer framtill? Vad läser vi egentligen?
Det är just dessa frågor vi jobbar hårt med i utskottet, vi har tröttnat på alla klagomål i korridorerna, på Villan eller i Olympiakön, det är dags att stå upp, göra en skillnad. Vem kommer ihåg de klasserna som gick den där utbildningen som ingen visste vad dom egentligen blev? Nej det är folk som gör en förändring man minns, det är precis det vi vill, ändra kulturen på skolan, få en seriös känsla i kroppen när man stiger in i skolan.
Hur många tror ni kommer försent och tar sig in i U202 i Lund, eller i Uppsala. INGEN! Då får man stanna ute till rasten och gå in då, inget snack.
Likadant med mobil, tentafusk, omtentera m.m...
Jag vill ha en förändring i attityden, och jag vill ha det NU! Jag vill absolut inte klaga 100%, jag vill förändra, inte förbjuda. Om klockan går 3 minuter för fort i föreläsningssalen, säg det.. klaga inte på det senare under dagen för dina kompisar, är föreläsaren omotiverande för dig, kom ner till mig på E1 o prata om det, jag lovar, en förändring kan ske..
Regnet slår mot rutan idag, det är oktober, det är grått.. men njut, NJUT av studenttiden nu, det är 3-4 år av ert liv som är det bästa som händer er!
Jag lovar!
Nu är det fredagsmys, innebandypremiär och jag stannar inne o spelar PS3.
Glöm inte, NJUT! Nu kör vi helg..

Kommentarer
Postat av: Sofie

Vi blir visst civilekonomer, i alla fall vi som började på programmet senast 2006.

2009-10-17 @ 19:16:26
Postat av: Niklas

Det blir du inte tyvärr, du kan söka till civilekonomförbundet, bli accepterad men i en företagsekonoms ögon blir du aldrig en "riktig" civilekonom!



/ Niklas

2009-10-20 @ 10:18:28
Postat av: Sofie

Tolkningsfråga skulle jag säga...Alla civilekonomer är ju inte företagsekonomer dessutom så...

2009-10-20 @ 10:32:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0