Vilka studenter vi har!

Helt seriöst, jag kan inte tänka mig att andra utbildningar har lika energiska och härliga studenter som vi har! Har spenderat dagen på

a) Stratkom-konferencen, ett extremt välorganiserat evenemang anordnat av IKS masterstudenter. Redan i dörren blev man välkomnad med namnskylt, program för dagen och peng till klädskåpet (!). Därefter fika, två föreläsningar, lunch, två föreläsningar, fika, en föreläsning, avslutning. Allt flöt på kanon, och föreläsarna var jätteinspirerande även för oss som inte läser på IKS... På slutet av dagen fick man formulera "dagens tanke". Min blev att man som ledare måste förstå att all personal, kunder och andra ledare har olika bakgrund/kulturell tillhörighet, och att ledaren måste ta hänsyn till detta i allt han/hon gör.

b) SM-ettornas workshop. Mellan 16 och 19 hade SM-ettorna workshop om att arbeta i grupp. Själv kände jag mig rätt sliten efter en lång dag, men ettorna körde på och diskuterade och skrev och kom med förslag.... Bra jobbat! Jag lyckades samla in lite förslag till verksamhet från kårens sida, tänkte att jag besvarar dem lite här (så tappar jag inte bort förslagen heller haha!):

- Aktiviteter på dagtid. Bra tanke, enda kruxet är att hitta tider när folk inte har föreläsningar.
- Lära känns sina inriktningskamrater t.ex. genom speeddating. Detta ska jag föra vidare till mitt studiesociala utskott och se vad de vill hitta på!
- Gästföreläsare, t.ex. potentiella förebilder i näringslivet. Absolut. Vi försöker hitta gästföreläsare som dels är inspirerande för det framtida arbetslivet och föreläsare som kan utbilda i viktiga saker såsom aktiehandel, fackförbund, att skriva CVn osv.
- Studiebesök hos intressanta/stora/välkända företag. Bollar vidare detta till näringslivsutskottet så ska vi se vad vi kan hitta på :)
- CV-feedback. På AGORA-dagen finns möjlighet att anmäla sig till CV-feedback. Vi arbetar på att få fler tillfällen för CV-feedback under våren. Dessutom har institutionens partneransvariga möjlighet att titta på CVn (i mån av tid). ann-charlotte.janhagen[at]msm.lu.se eller britta.persson[at]msm.lu.se .
- Tips på vilka böcker man måste ha och inte. Det är alltid svårt att ge tips om vilka böcker som man "måste" läsa... Alla böcker är ju obligatoriska =/ Det bästa tipset jag kan ge är att spana in schemat (där brukar det stå läsanvisningar) och kurslitteraturlistan (på vissa böcker står det att man bara ska ha vissa böcker).
- Fler sätt att träffa näringslivet såsom på AGORA-dagen. Vi arbetar för att studenterna och näringslivet ska mötas allt mer. Några fler arbetsmarknadsdagar som AGORA-dagen kommer inte finnas på programmet, men se till att ta tillvara på alla tillfällen när ni möter någon representant - ställ frågor på gästföreläsningar, om det står något företag vid entrén så prata med dem osv osv.

- Få ex-tentor. Vi ska undersöka möjligheten att t.ex. lägga ut ex-tentor på vår facebooksida (Service Management Ekonomerna), annars får ni gärna komma och fråga oss på kårrummet (på E1, öppet kl 12-13)!
- Frukostklubb med företag/inspiratörer. Kul idé! Ska se vad näringslivsutskottet säger om det, annars finns Marknadsföreningen som har frukostklubb varje fredag (www.mih.m.se)
- F.d. studenter som kommer och föreläser om var de har hamnat. Kanske under lättsammare former som afterwork? Så att vi vet vad man kan bli efter studierna... Ännu fler bra idéer =) Vi har en alumniförening (alumni.msm.lu.se), så vi ska se om vi kan ta kontakt med dem och få någon kul person hit. After Work (After School?!) är en jättebra form ju...

Tack för alla bra förslag! Kommer ni på fler saker så kom och prata med oss (vi är inga tankeläsare, så berättar ni inte så får vi inte veta...)!

Nu ska jag nog plugga en stund, och kanske en liten liten sväng på någon mellanfest..?! :)
Emma


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0